Caloriebehoefte berekenen

Welke aminozuren zijn van belang bij het sporten?

10 mei 2022
Welke aminozuren zijn van belang bij het sporten?

Iedereen die naar de sportschool gaat, wil natuurlijk de best mogelijke resultaten uit zijn of haar lichaam halen. Om dit mogelijk te maken, is er meer nodig dan alleen het intensief sporten zelf en daar zijn de meeste sporters ook wel van op de hoogte. Het is natuurlijk van belang dat je consistent traint en de juiste oefeningen en herhalingen uitvoert, maar wat komt er nog meer bij kijken?

Je voeding is minstens zo belangrijk als het trainen zelf. Zonder de juiste voedingsstoffen heeft je lichaam niet genoeg kracht om je spieren te laten herstellen en sterker te maken. Zonder goede voeding zal je dus geen progressie boeken. Twee essentiële elementen voor spiergroei zijn eiwitten en andere aminozuren. Iedereen weet wel wat eiwitten voor ons lichaam doen, maar wat zijn nu die andere aminozuren?

 

Wat zijn aminozuren?

Aminozuren zijn, onder andere, de bouwstenen van eiwitten. Daarnaast heb je aminozuren nodig voor de opbouw van spierweefsel, het reguleren van stofwisselingsprocessen en het produceren van hormonen en neurotransmitters. Ieder menselijk lichaam bestaat uit duizenden verschillende eiwitten en deze eiwitten bestaan ieder weer uit 22 bouwstenen. Je lichaam kan 13 van deze bouwstenen, oftewel aminozuren, zelf produceren. Echter kan je lichaam de overige 9 aminozuren niet produceren en deze zul je dus door middel van voeding of supplementen binnen zien te krijgen. Deze negen aminozuren worden bestempeld als de ‘essentiële aminozuren’.

 

De combinatie van aminozuren en sporten

Omdat het grootste gedeelte van onze dagelijkse eiwitten dus bestaan uit aminozuren, kunnen we concluderen dat aminozuren erg belangrijk zijn voor het vooruitgang boeken bij het sporten. Zonder de juiste aminozuren heeft je lichaam de middelen niet om goed te herstellen van een work-out en zul je dus weinig tot geen vooruitgang maken. Dit is zonde en het is dan ook zaak om je lichaam te voorzien van de juiste brandstoffen. Je kunt aminozuren binnenkrijgen via je voeding en dit moet ook zeker gebeuren, maar het is ook mogelijk om je lichaam te voorzien van deze zuren door middel van onze aminozuren supplementen. Met onze supplementen weet je zeker dat je voldoende van de voedingsstoffen binnenkrijgt!

Er zijn, zoals eerder vermeld, 22 verschillende aminozuren en deze kunnen in drie groepen verdeeld worden. De aminozuren zijn namelijk niet allemaal hetzelfde en hebben ieder een ander invloed op het proces van spieropbouw.

aminozuren sporten

Essentiële aminozuren

De zuren die je lichaam niet zelf aanmaakt, worden ‘essentiële aminozuren’ genoemd. Ze worden zo genoemd omdat ze noodzakelijk zijn voor gezonde groei en de ontwikkeling van het lichaam, maar je ze dus wel actief zelf moet binnenkrijgen. Je lichaam produceert deze categorie aminozuren namelijk niet zelf en je zult ze dus binnen moeten krijgen door middel van supplementen, zoals BCAA poeder, en voeding. In vlees, vis, zuivelproducten, eieren en peulvruchten vind je essentiële aminozuren terug. De essentiële aminozuren zijn: Valine, Threonine, Methionine, Tryptofaan, Leucine, Lysine, Histidine, Isoleucine en Fenlalanine.

 

Voorwaardelijk-essentiële aminozuren

De voorwaardelijk-essentiële aminozuren worden deels door je lichaam aangemaakt, maar maakt je lichaam niet altijd voldoende aan. Zo kan het dus soms verstandig zijn om extra te letten op de inname van deze soort aminozuren. Als je veel sport en je spieren dus extra belast, is het verstandig om wat extra aminozuren uit deze categorie in te nemen. In dit geval heb je mogelijk niet genoeg aan de voorraad aminozuren die je lichaam zelf produceert. De voorwaardelijk-essentiële aminozuren zijn: Serine, Proline, Arginine, Asparagine, Glycine en Glutamine.

 

Niet-essentiële aminozuren

De laatste categorie aminozuren betreft de niet-essentiële. De term geeft echter niet aan dat je zonder deze vorm van aminozuren door het leven kant. Dit zijn aminozuren die je lichaam volledig zelf kan produceren en waar je dus ook geen supplementen voor nodig hebt. Het blijft echter ook bij deze vorm van de voedingsstoffen belangrijk om voldoende tot je te nemen. Niet ieder lichaam is hetzelfde en er zijn dus altijd mensen die een te laag niveau van de niet-essentiële aminozuren in hun lichaam hebben. De niet-essentiële aminozuren zijn: Alanine, Cysteïne, Asparaginezuur, Tyrosine, Glutaminezuur en Hydroxyproline.

aminozuren supplementen

Aminozuren voor of na het sporten tot je nemen?

Iedereen die supplementen inneemt zoals aminozuren na het sporten, heeft de vraag op welk moment ze ingenomen moeten worden. Er is allerlei onderzoeken gedaan naar het beste moment om aminozuren en andere supplementen in te nemen, of dat nou voor of na het sporten is. Uit deze onderzoeken blijkt dat voor allebei de momenten iets te zeggen valt, maar de voorkeur uit gaat naar het innemen van de aminozuren vóór het sporten. Het innemen van aminozuren voor het sporten vermindert de zogeheten Delayed Onset Muscle Soreness. Dit betekent dat de aminozuren voor het sporten stimuleren dat je de dag na een sportsessie met dezelfde intensiteit kunt trainen als de dag ervoor, zonder dat je last zult krijgen van pijntjes of andere kwalen.

Ben je nou op zoek naar een professioneel trainingsschema, of wil je graag een 1-op-1 training met Kosso zelf? Dat kan! Op deze pagina kun je alle informatie vinden over Kosso als fitness coach en wat de mogelijkheden zijn. Voor overige vragen over onze producten of diensten kun je ook altijd contact met ons opnemen via deze pagina.

Uitgelicht

Meer nieuws