Hoe krijg je meer energie voor het sporten?

16 september 2021
Hoe krijg je meer energie voor het sporten?

Om goed te kunnen presteren in de gym heb je energie nodig. Zonder voldoende energie kun jij je namelijk niet volledig inzetten en houd je het minder lang vol. Erg zonde natuurlijk, vooral als je van jezelf weet dat er eigenlijk meer in zit. In deze blog vertellen we hoe je meer energie krijgt voor het sporten, zodat je alles uit jezelf kunt halen!

Sneller energie krijgen voor sporten door te drinken

Tijdens het sporten verlies je meestal vrij veel vocht. Hoeveel vocht je verliest, is afhankelijk van de temperatuur om je heen en de intensiteit waarmee je traint. Door genoeg water te drinken zorg je dat je vochtniveau op het juiste niveau blijft. Als je niet genoeg drinkt, droogt je lichaam uit en zal je ook minder goed kunnen presteren tijdens het sporten. Drink daarom zowel voor, tijdens als na je training genoeg water. Een goede indicatie voor hoeveel water je moet drinken als je gaat trainen is zo’n 250 ml per kwartier. Voor de training kun je de juiste hoeveelheid water binnenkrijgen door dit te combineren met een pre-workout shake van Kosso Nutrition

Pas je voeding aan op je work-out

Voeding is cruciaal als je écht resultaten wilt gaan boeken. Wat niet veel mensen weten, is dat voeding voor 60% tot 70% verantwoordelijk is voor het boeken van sportresultaten. Voeding is de brandstof voor jouw lichaam. De voedingsstoffen die je binnenkrijgt zorgen voor de nodige energie voor het sporten. Daarnaast zorgt voeding ook voor een goed herstel na en tijdens je training.

energie tijdens het sporten

Niet te veel voor het sporten

Voor je training kun je het beste niet te veel eten. Sporten met een volle maag is namelijk echt geen pretje. Je kunt daarom het beste 2 uur voordat je gaat sporten geen grote maaltijden meer eten. Sporten op een lege maag is overigens ook niet fijn. Als je een lege maag hebt voordat je gaat sporten kun je het beste een tussendoortje kiezen dat rijk is aan koolhydraten. Denk bijvoorbeeld aan een banaan of mueslireep.

Ook als je met voeding voldoende energie hebt gekregen voor het sporten, moet je ook letten op de voeding na de work-out. Aangezien je tijdens het sporten veel energie verbrandt, is het ook belangrijk dat deze energievoorraad na het trainen weer wordt aangevuld. We raden je daarom aan om binnen 2 uur nadat je klaar bent met sporten een koolhydraatrijke maaltijd eten. Het beste is om voor een gezonde koolhydraatrijke maaltijd te kiezen die ook voldoende eiwitten en vetten bevat. Hierdoor wordt jouw energievoorraad goed aangevuld en krijgt je lichaam de kans om goed te herstellen.

Mocht je zelf niet helemaal weten wat de juiste voeding is voor voldoende energie voor het sporten en jouw doelen, maak dan eens gebruik van een voedingsschema. Met een voedingsschema weet je namelijk zeker dat je de goede voedingsstoffen binnenkrijgt die aansluiten op jouw trainingen en jouw doelen.

Supplementen: waar krijg je energie van voor het sporten

Het gebruik van supplementen kan een goede aanvulling zijn op jouw voeding. Zo kun je bijvoorbeeld na je work-out een eiwit shake pakken om jouw herstel te bevorderen. Vooral als je focust op krachttraining is het binnenkrijgen van eiwitten essentieel. Dit kan via voeding, maar een eiwit shake is een makkelijke en snelle manier om aan je eiwittendoel te komen.

Naast eiwitten voor na je training kun je met bepaalde supplementen ook snel energie krijgen voor het sporten. Met een zelfgemaakte pre-workout shake kun je er voor zorgen dat je explosiever kunt trainen en meer energie hebt tijdens je training. Lees hier meer over deze energiebronnen. Supplementen kunnen een goede aansluiting zijn op jouw trainingen en voeding om daarmee jouw doelen zo snel mogelijk te bereiken.

Meer energie tijdens het sporten: Zorg voor voldoende hersteltijd

Om jouw prestaties in de gym te verbeteren, is het ook belangrijk dat je jouw lichaam de rust gunt om te kunnen herstellen. Te vaak achter elkaar trainen zonder te herstellen zorgt voor minder goede prestaties in de gym. Als je namelijk nog niet helemaal hersteld bent, is jouw energie niveau nog niet goed waardoor je je ook niet volledig kunt inzetten. Luister dus naar je lichaam en neem voldoende breaks zodat je tijdens de volgende sessie weer maximaal kunt knallen.

Uitgelicht

Meer nieuws