Caloriebehoefte berekenen

De voordelen van krachttraining

5 juni 2023
De voordelen van krachttraining

[vc_row css=".vc_custom_1631786523814{padding-top: 25px !important;padding-bottom: 25px !important;}"][vc_column][vc_column_text]Bij krachttraining denken mensen al gauw aan spierbundels zoals Arnold Schwarzenegger, uitbundig gespierde mannen die leven in de sportschool. Echter is krachttraining niet alleen voor bodybuilders weggelegd, maar is het voor iedereen erg goed om te doen. In deze blog leggen we jou uit wat de voordelen zijn van krachttraining en hoe je het beste kun trainen voor kracht![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css=".vc_custom_1631786535295{padding-top: 25px !important;padding-bottom: 25px !important;}"][vc_column width="1/2"][ultimate_heading main_heading="Wat is krachttraining?" alignment="left"][/ultimate_heading][vc_column_text]Voordat we beginnen met de voordelen, is het handig om te weten wat krachttraining precies inhoudt. Krachttraining is het bewust vermoeien van je spieren middels oefeningen waarbij je kracht nodig hebt. Denk aan trainen met losse gewichten of zelfs met je eigen lichaamsgewicht. Door je spieren op deze manier te vermoeien, ontstaan er scheurtjes. Het lichaam gaat hierna meteen aan de slag om deze scheurtjes te herstellen en doen hier een extra laagje bovenop, om een sterkere basis te bouwen voor de volgende keer. Dit wordt het herstelproces genoemd en is verantwoordelijk voor het aankomen van spiermassa.

Nu we helder hebben hoe krachttraining precies werkt en waarom we het doen, kunnen we het hebben over de voordelen van krachttraining voor mannen en vrouwen![/vc_column_text][/vc_column][vc_column width="1/2"][dt_fancy_image image_id="197839" onclick="custom_link" image_link="https://staging-kossonutritionnl.kinsta.cloud/product/pre-workout-kossoine/"][/vc_column][/vc_row][vc_row css=".vc_custom_1631786535295{padding-top: 25px !important;padding-bottom: 25px !important;}"][vc_column][ultimate_heading main_heading="Voordelen van krachttraining"][/ultimate_heading][/vc_column][/vc_row][vc_row css=".vc_custom_1631786544567{padding-top: 25px !important;padding-bottom: 25px !important;}"][vc_column width="1/2"][dt_fancy_image image_id="197837"][/vc_column][vc_column width="1/2"][ultimate_heading main_heading="Krachttraining is goed voor vetverbranding" heading_tag="h3" alignment="left"][/ultimate_heading][vc_column_text]Wil je graag een paar kilootjes afvallen? Dan is krachttraining ook een belangrijke factor! Veel mensen focussen zich voornamelijk op cardio en vergeten hierdoor het stukje krachttraining. Wist je dat jouw lichaam meer calorieën verbrandt wanneer je meer spiermassa hebt? Door meer spieren te kweken en vet te verliezen, daalt het vetpercentage van je lichaam nog sneller.
Een gezond vetpercentage (mannen: 12% – 25% | vrouwen: 21% – 36%) zorgt voor een gezonder lichaam met een verminderde kans op hart- en vaatziekten. Bij vrouwen ligt een gezond vetpercentage gemiddeld iets hoger dan bij mannen, maar ook dan zijn de voordelen van krachttraining voor vrouwen zeer toepasselijk.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css=".vc_custom_1631786551959{padding-top: 25px !important;padding-bottom: 25px !important;}"][vc_column width="1/2"][ultimate_heading main_heading="Sterkere botten" heading_tag="h3" alignment="left"][/ultimate_heading][vc_column_text]Ja je leest het goed: niet alleen je spieren worden sterker, maar ook je botten! Door het trainen van je spieren wordt het botweefsel ook sterker. Hierdoor heb je minder kans op blessures. Het blijft niet alleen bij je botten, maar ook andere lichaamsdelen rondom je spieren worden sterker, zoals je kniebanden en enkelpezen.

Een ander fabeltje dat we vaak tegenkomen is dat krachttraining ervoor zorgt dat je stijver wordt, maar niets is minder waar! Met krachttrainingen worden je spieren sterker, maar ook flexibeler. Dit is een van de handige voordelen van krachttraining voor vrouwen, maar ook voor mannen![/vc_column_text][/vc_column][vc_column width="1/2"][dt_fancy_image image_id="197838" align="left"][/vc_column][/vc_row][vc_row css=".vc_custom_1631786535295{padding-top: 25px !important;padding-bottom: 25px !important;}"][vc_column][ultimate_heading main_heading="Tips voor effectief krachttrainen"][/ultimate_heading][/vc_column][/vc_row][vc_row css=".vc_custom_1631786544567{padding-top: 25px !important;padding-bottom: 25px !important;}"][vc_column width="1/2"][dt_fancy_image image_id="197848" align="left"][/vc_column][vc_column width="1/2"][ultimate_heading main_heading="Train je spieren afzonderlijk" heading_tag="h3" alignment="left"][/ultimate_heading][vc_column_text]In het begin van deze blog hebben we uitgelegd dat je spieren groeien door ze te vermoeien. Om dit zo goed mogelijk te doen is het aangeraden om spieren afzonderlijk te trainen. Hierdoor kun je de focus leggen op een of twee spiergroepen. Een veelvoorkomend schema is het push, pull, legs schema:

Push: borst, schouder en triceps. Dit zijn alle spiergroepen die je traint door gewichten van je af te duwen.
Pull: rug en biceps. Dit zijn alle spiergroepen die je traint door gewichten naar jezelf toe te trekken.
Legs: benen worden op een aparte dag getraind, omdat dit de grootste spiergroep is.[/vc_column_text][vc_empty_space][ultimate_heading main_heading="Je uitvoering is het belangrijkst" heading_tag="h3" alignment="left"][/ultimate_heading][vc_column_text]Zware gewichten tillen in de sportschool klinkt leuk, maar met een foute uitvoering zal het niet lang leuk blijven. De juiste houding tijdens een oefening zorgt ervoor dat je geen blessures krijgt en ook de juiste spier triggert die je graag wilt trainen. Door een goede houding aan te houden maak je dus optimaal gebruik van de krachttraining voordelen.
Wanneer het niet lukt om een correcte houding te houden, betekent dit dat je te zwaar aan het trainen bent. Kijk goed welk gewicht bij je past en verhoog dit van tijd tot tijd, zodat je de oefening goed weet uit te voeren. Hierdoor train je op een efficiënte manier en voorkom je blessures. Krachttraining versterkt bovendien ook de spieren rondom gewrichten en verbetert de lichaamshouding. Dit kan bijvoorbeeld helpen bij het verminderen van pijn in de rug en het voorkomen van blessures door dagelijkse bezigheden.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css=".vc_custom_1631786551959{padding-top: 25px !important;padding-bottom: 25px !important;}"][vc_column width="1/2"][ultimate_heading main_heading="Gun jezelf de nodige rust" heading_tag="h3" alignment="left"][/ultimate_heading][vc_column_text]Bij een intensief setje hoort ook voldoende rust, zodat je bij de volgende set weer kunt knallen. Het hangt af van de intensiteit van de oefening, maar doorgaans wordt aangeraden om minimaal 30 seconden tot 1 minuut te rusten. Hierbij moet je zelf een beetje aanvoelen of je klaar bent om aan de volgende set te beginnen. Rust ook niet te lang! Het is belangrijk dat je spieren in een actieve fase blijven. Net te lang rusten omdat je gezellig staat te praten met je gymbuddy kan dus een negatief effect hebben en de voordelen van krachttraining tegenwerken.[/vc_column_text][vc_empty_space][ultimate_heading main_heading="De juiste voeding voor krachttraining" heading_tag="h3" alignment="left"][/ultimate_heading][vc_column_text]Je gaat je lichaam flink onder druk zetten, dan moet je ook de juiste voedingsstoffen binnen krijgen! Voor krachttraining is energie nodig die je haalt uit de juiste maaltijden. Het is handig om een eigen voedingsschema op te stellen die past bij de doelen die je wilt behalen. Wil je graag afvallen? Dan is een calorie tekort gewenst met genoeg eiwitten om toch spierherstel te creëren. Wil je liever aankomen? Dan zijn er genoeg calorieën en eiwitten nodig om jouw lichaam te laten groeien. Doe voldoende research of laat jezelf hierover te informeren. Ze zeggen niet voor niets: een sixpack wordt gemaakt in de keuken! Effectief krachttrainen bestaat namelijk voor 30% uit sporten en 70% uit voeding! Zorg dus voor een gebalanceerd dieet om de krachttraining voordelen zo goed mogelijk te kunnen benutten.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width="1/2"][vc_empty_space][vc_empty_space][vc_empty_space][vc_video link="https://www.youtube.com/watch?v=fHzaE-G4Vps"][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="1/2"][dt_fancy_image image_id="197847" width="400"][/vc_column][vc_column width="1/2"][ultimate_heading main_heading="De juiste voeding voor krachttraining" heading_tag="h3" alignment="left"][/ultimate_heading][vc_column_text]Je gaat je lichaam flink onder druk zetten, dan moet je ook de juiste voedingsstoffen binnen krijgen! Voor krachttraining is energie nodig die je haalt uit de juiste maaltijden. Het is handig om een eigen voedingsschema op te stellen die past bij de doelen die je wilt behalen. Wil je graag afvallen? Dan is een calorie tekort gewenst met genoeg eiwitten om toch spierherstel te creëren. Wil je liever aankomen? Dan zijn er genoeg calorieën en eiwitten nodig om jouw lichaam te laten groeien. Doe voldoende research of laat jezelf hierover te informeren. Ze zeggen niet voor niets: een sixpack wordt gemaakt in de keuken! Effectief krachttrainen bestaat namelijk voor 30% uit sporten en 70% uit voeding! Zorg dus voor een gebalanceerd dieet om de krachttraining voordelen zo goed mogelijk te kunnen benutten.

Kortom, krachttraining heeft diverse voordelen, waaronder het bevorderen van vetverbranding, het versterken van botten en het verbeteren van het mentale welzijn. Het opbouwen van spiermassa door krachttraining helpt bij het verbranden van calorieën en het bereiken van een gezond vetpercentage. Bovendien versterkt het niet alleen de spieren, maar ook de botten. Daarnaast draagt krachttraining bij aan een positief zelfbeeld en is het een ideale uitlaatklep voor stress. Op zoek naar een supplement dat jou helpt bij het ervaren van minder stress? Klik dan hier voor meer informatie. [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Uitgelicht

Meer nieuws