Caloriebehoefte berekenen

4 Tips voor het droog trainen!

21 juli 2022
4 Tips voor het droog trainen!

Om antwoord te geven op de vraag hoe je het best kunt droog trainen, gaan we eerst wat dieper in op de vraag: wat is droog trainen? Droog trainen is een term die veel gebruikt wordt in de wereld van de krachtsport en wordt ook wel “cutten” genoemd. Het betekent dat je gaat proberen om vet te verliezen terwijl je je spiermassa zoveel mogelijk probeert te behouden. Het is dus een wezenlijk verschil met afvallen, omdat het bij afvallen puur om gewicht draait. Het maakt bij afvallen niet uit of je nou vet of spiermassa verliest. Bij droog trainen draait het nou juist wel om het behouden van je spieren. Dit zorgt ervoor dat je spieren beter zichtbaar zijn en dat je er gespierder uitziet, perfect voor in de zomer dus!

Deze blog is voor alle mensen die meer te weten willen komen over droog trainen en de voeding die nodig is tijdens dit proces.

Droog trainen voeding

Zoals je hebt kunnen lezen is droog trainen een proces. Een droog getraind lijf kan alleen bereikt worden met een combinatie van de juiste voeding en een goed droog train schema. Laten we eens beginnen met de voeding. Het is namelijk de bedoeling om vet te verliezen terwijl je je spiermassa in stand houdt. Het verliezen van vet is maar op één manier te realiseren: door een calorietekort. Een calorietekort houdt in dat je minder calorieën eet dan dat je nodig hebt waardoor je meer energie verbrandt dan dat je binnenkrijgt. Hierdoor wordt de vetverbranding van het lichaam in werking gezet en verlies je dus vet.

Bij droog trainen is het wel belangrijk om voldoende eiwitten te eten. Eiwitten zijn namelijk de voedingsstoffen voor je spieren en hiermee zorg je er dus voor dat je, ondanks het calorietekort, tóch je spieren kunt behouden. Dit wordt ook door de overheid gestimuleerd. Er is een belangrijke side note die we moeten maken over een calorietekort. Zoals je weet is een calorietekort niets anders dan het eten van minder calorieën. Wat hierbij wel super belangrijk is, is dat je niet té weinig calorieën gaat eten. Een ezelsbruggetje dat je hierbij kunt gebruiken is dat je niet meer dan een halve kilogram per week af mag vallen ofwel 2 kilogram per maand. In het geval dat je te snel afvalt doordat je een crash-dieet of iets dergelijks gaat volgen zul je merken dat ook je spiermassa minder zal worden. Je lichaam krijgt immers niet genoeg energie meer binnen en je lichaam zal de energie die het verbruikt toch ergens vandaan moeten halen. Naast je vet zullen helaas ook je spieren in dit geval aan de beurt zijn. Hierom is het belangrijk om genoeg eiwitten te blijven eten en je calorie-inname geleidelijk af te bouwen. Zorg ervoor dat je ongeveer 200 tot 500 calorieën onder je dagelijkse behoefte zit. Hiermee zul je de perfecte balans hebben tussen vetverlies en spierbehoud.

Droog trainen

Natuurlijk is niet alleen de voeding belangrijk tijdens het proces. Ook het trainen zelf speelt een cruciale rol. Een droog train schema kan je hierbij helpen. Een van de grootste verschillen waar je rekening mee moet houden is de intensiteit van je trainingen. Het is namelijk belangrijk dat alle verschillende spiergroepen getriggerd worden. Hierdoor verbrand je meer calorieën én zorg je ervoor dat je je spieren toch blijft stimuleren wat weer belangrijk is voor spierbehoud. De intensiteit van je trainingen zou hoger moeten liggen tijdens het droog trainen omdat een korte, intensieve training zorgt voor extra stimulatie van de vetverbranding. Neem deze trainingen dus zeker mee in je droog train schema.

Onze trajecten

We hopen je met deze blog dat stukje extra informatie te hebben gegeven waar je naar op zoek bent. Mocht je op zoek zijn naar extra hulp om droog te trainen. Speciaal voor jou bieden we verschillende trajecten aan die je bij ons kunt volgen. Zo hebben we een droog trainen traject voor mannen, een droog trainen vrouwen traject en een los trainingsschema en voedingsschema dat we aanbieden. Hiermee helpen we jou om je doelen te behalen!

Uitgelicht

Meer nieuws